Doing Cultural Studies. The Story of the Sony Walkman

placeholder_foto
auteur: Paul Du Gay, Hugh Mackay, Keith Negus, Linda Janes & Stuart Hall
jaar: 1997
land: Verenigd Koninkrijk
boek

Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman is een veel geciteerde publicatie, die een verhelderend beeld geeft van het soort onderzoek waar cultural studies toe geleid heeft. Du Gay geeft hierin een voorbeeld van een hedendaagse cultural study aan de hand van een brede analyse van een cultureel object, nl. de Sony Walkman. Hij vertrekt daarbij vanuit een brede opvatting van cultuur. In Doing Cultural Studies stelt du Gay dat mensen betekenissen creëren via vijf belangrijke verschillende praktijken en dat die betekenissen doorheen die verschillende praktijken of processen circuleren. Dit cultureel circuit (“the circuit of culture”) bestaat uit de volgende vijf culturele processen of praktijken:representatie, identiteit, productie, consumptie en regulering. 

Die praktijken verduidelijkt de auteur aan de hand van een culturele analyse van de Sony Walkman. Om de Walkman cultureel te bestuderen moet volgens hem onderzocht worden hoe die wordt gerepresenteerd (vooral via reclame), welke sociale identiteiten ermee worden geassocieerd, hoe de Walkman wordt geproduceerd en geconsumeerd en welke mechanismen de verdeling en het gebruik ervan reguleren. In plaats van, zoals voorheen (cf. de marxistisch geïnspireerde sociologie), één bepaald fenomeen – bv. het productieproces – een bevoorrechte status te verlenen in de verklaring van de betekenis die een cultureel artefact (i.c. de Walkman) toebedeeld krijgt, wordt door du Gay gesteld dat het in een combinatie van processen is dat een begin van een verklaring kan worden gevonden.

publicaties

Du Gay, P. et al. (1997). Doing Cultural Studies. The Story of the Sony Walkman. London: Sage Publications/The Open University.