Wereldpremière van Detachment

Op het Tribeca Film Festival in New York ging zopas de nieuwe film van Tony Kaye (bekend van American History X) in wereldpremière. Detachment werpt een blik op het Amerikaanse onderwijssysteem en schetst een portret van een interimleraar die van school naar school hopt. In de loop van het verhaal ontmoet hij drie vrouwen die zijn afstandelijke en onverschillige houding tegenover zijn job ombuigen. De rol van de leraar wordt vertolkt door Adrien Brody en Mad Men-actrice Christina Hendricks kruipt in de huid van een collega-leerkracht. 

 

Hier kan u alvast een kort fragment uit de film bekijken. 

Nieuwe bioscoopreleases

Onlangs werden twee nieuwe films in onze bioscoopzalen gereleased waarin leraren en onderwijs een belangrijk nevenmotief vormen: 

Never Let me Go (2010) van Mark Romanek is gebaseerd op de gelijknamige roman van Kazuo Ishiguro. Op een schijnbaar idyllische kostschool op het Engelse platteland groeien drie kinderen op die geen contact hebben met de buitenwereld. Nadat zij de school verlaten hebben, komen de personages hun verschrikkelijke lotsbestemming op het spoor: als menselijke klonen werden ze enkel grootgebracht om orgaandonaties te ondergaan tot de dood erop volgt. 

 

In a Better World (Hævnen) (2010) is een Deense film van Susanne Bier en won eerder dit jaar de Oscar voor beste buitenlandse film. We zien hoe twee tieners worden gepest op school, tot één van hen de pesterijen een halt toeroept. De film kan worden beschouwd als een complexe studie van wraakzucht, gerechtigheid en pacifisme. 

 

 

Conferentie over filmeducatie in de lerarenopleiding

Op 7 april 2011 vond een wetenschappelijke conferentie plaats aan de University of Wisconsin-Stout (VS) voor lerarenopleiders die geïnteresseerd zijn in de integratie van filmeducatie in de lerarenopleiding. De titel van de conferentie werd genoemd naar het gelijknamige boek van Dr. Mary Dalton: The Hollywood Curriculum: Teacher Education Goes to the Movies. Dalton stond ook aangekondigd als spreker. In de voormiddag kwamen de volgende onderwerpen aan bod: introductie en uitdieping van het genre van de "teacher film", doelstellingen van filmeducatie en de relevantie ervan voor de lerarenopleiding en een verkenning van strategieën om studenten te betrekken in in filmdiscussies en -analyses. In de namiddag vond er een groepsdiscussie plaats over de implementatie van filmeducatie in de klas. 

Voor deze conferentie kon u gratis inschrijven. Meer informatie en registratieformulier vindt u hier

 

Educatie op het witte doek. Klassefilms!

Het tijdschrift Knack wijdde onlangs een extra bijlage aan kunst- en cultuureducatie. Daarin verscheen een bijdrage van Dave Mestdach waarin hij vijftien "klassefilms" kort de revue laat passeren. De oudste schoolfilm in zijn lijstje is Zéro de conduite (1933), de meeste recente zijn Entre les murs (2008), Die Welle (2008) en de Belgische film Elève libre (2008). 

 

Kunst en cultuur in het onderwijsKnack Extra (jaargang 3, nr. 1) hoort bij het weekblad Knack, nr. 3, van 19 januari 2011. 

Europese schoolfilms

In een recent artikel in het tijdschrift Comunicar analyseert Enrique Martínez-Salanova de verbeelding van onderwijs in de Europese film vanuit twee perspectieven: specifieke onderwijssystemen en het gedrag van leraren en leerlingen in de klas. De auteur gaat uit van de stelling dat de filmkunst sinds zijn ontstaan een belangrijke rol heeft gespeeld in het collectieve Europese bewustzijn en een kritische en vaak satirische blik heeft geworpen op onderwijs en opvoeding, vooral m.b.t. jonge rebellen en verschoppelingen. In zijn tekst wijst Martínez-Salanova erop dat de uitsluiting, verwaarlozing en manipulatie van kinderen en adolescenten alsook het misbruik en de ongenadigheid van bepaalde onderwijssystemen mede deel uitmaken van ons collectieve geheugen dankzij de veroordeling van die mistoestanden in een aantal van de beste films die in dit continent werden gemaakt. De auteur laat hierbij een groot aantal films de revue passeren: Truffauts L'enfant sauvage, Herzogs Jeder für sich und Gott gegen alle, Padre padrone van de Taviani's, Les choristes van Barratier, Gansels Die Welle, Taverniers ça commence aujourd'hui, enzovoorts. De tekst is online beschikbaar:

Martínez-Salanova, E. (2010). "Educational Systems in the Heterodox History of European Cinema". Comunicar - Scientific Journal of Media Literacy, 35 (XVIII), 53-59. 

 

 

Half Nelson en de dialectiek

Het wetenschappelijke peer-refereed tijdschrift Journal of Thought publiceert artikels over onderwijskundige en pedagogische kwesties vanuit diverse disciplines. In het meest recente nummer verscheen een bijdrage van de Amerikaanse lerarenopleider en schoolfilmexpert James Trier over de film Half Nelson. Dit artikel is online beschikbaar in PDF-formaat:

Trier, J. (2010). "Half Nelson and Dialectics". Journal of Thought. A Journal of Critical Reflection On Educational Issues, 45 (3&4), 21-42.

The Miracle Worker

In deze boeiende tekst tracht Ellen Handler Spitz een antwoord te formuleren op de volgende vraag: hoe komt het dat The Miracle Worker zo'n belangrijke en tijdloze klassieker is m.b.t. het wezen van onderwijs en de kunst van het lesgeven? De auteur doet dit door de personages, beelden en belangrijke scènes uit de film zorgvuldig te analyseren en te interpreteren. Een en ander wordt geduid met behulp van de psycho-analyse en van inzichten van diverse grote denkers en schrijvers zoals Michel de Montaigne, John Dewey en Sigmund Freud. De tekst van Ellen Spitz kan online worden geraadpleegd:

Spitz, E.H. (2010). "To Teach and To Treat. Meditations On The Miracle Worker". American Imago, 67 (1), 101-115.