Pygmalion Refused: Language, Romance, and Reciprocity in Educating Rita and Children of a Lesser God

placeholder_foto
auteur: Jo Keroes
jaar: 1999
land: VS
artikel

In haar boeiende boek Tales Out of School focust Jo Keroes op “(...) the interplay of gender, authority and desire in the figure of the teacher” (Keroes: 16). De herhaalde terugkeer van bepaalde plots en vaste patronen in de door haar onderzochte schoolfilms wijzen volgens Keroes op een doorwerking van een culturele traditie sinds de mythisch geworden romantische relatie tussen Heloïse en haar privé-leraar Abaelardus (Abelard) in het 12de-eeuwse Frankrijk. Representaties van onderwijs en leraren onthullen, volgens de auteur, heel wat over de cultureel bepaalde angsten omtrent autoriteit, gender en verlangen. Representatie-onderzoek is voor Keroes essentieel want “by looking at these images we can come closer to understanding just what it means to be a teacher in this culture and how our culture views being taught” (Keroes: 4-5). In het zesde hoofdstuk van haar studie heeft Keroes ook aandacht voor het Pygmalion-thema in films zoals Educating Rita (1983) en Children of a Lesser God (1986). De auteur beschrijft de specificiteit van beide films in relatie tot de Pygmalion-mythe uit de klassieke oudheid (Ovidius), Shaws toneelstuk Pygmalion (1913) en Cukors musical My Fair Lady (1964). In tegenstelling tot die laatste film wordt de romantische toets in Educating Rita, volgens Keroes, sterk op de achtergrond gehouden. Een en ander doet de auteur besluiten dat Educating Rita in de eerste plaats een romantische visie op onderwijs en geletterdheidsverwerving uitdraagt: "In Educating Rita, in place of a romance between teacher and student, we're given a romantic view of education (...)" (Keroes: 107). 

publicaties

Keroes, J. (1999)."Pygmalion Refused: Language, Romance, and Reciprocity in Educating Rita and Children of a Lesser God". In: Keroes, J. (1999). Tales out of school: Gender, Longing and the Teacher in Fiction and Film. Carbondale: Southern Illinois University Press.