Der blaue Engel
jaar: 1930
productie: Universum Film (UFA)
land:Duitsland
Der blaue Engel wordt beschouwd als de eerste belangrijke Duitse klankfilm. Deze klassieker van Josef von Sternberg is inmiddels ruim tachtig jaar oud, maar heeft in feite een tijdloos karakter. De dieperliggende structuur van de film is volledig opgebouwd rond de problematische oppositie tussen 'geest' (veruitwendigt door prof. Immanuel Rath en de wereld van de school) en 'lichaam' (letterlijk belichaamd door de frivole zangeres Lola Lola en de schimmige nachtclub 'Der blaue Engel'). De hypercorrecte en seksueel onderdrukte Rath, die lesgeeft aan een gymnasium, waagt zich in de hem onbekende wereld van het cabaret om zijn leerlingen terug op het rechte pad te brengen. Hij raakt echter zelf hopeloos in de ban van de verleidelijke Lola Lola, die op het podium staat met een hoge hoed, jarretelles en blote dijen. Verteerd door begeerte voor de vrouw die zijn ondergang zal bewerkstelligen, raakt de gerespecteerde leraar langzamerhand elk greintje zelfrespect kwijt. In de film volgen we Raths transformatie van een voorname burger tot een totaal afhankelijke, berooide en vernederde clown. De school wordt in Der blaue Engel als een streng rationeel en onderdrukkend milieu gerepresenteerd waarbij de leerlingen vooral de drang voelen om te ontsnappen naar de spannende buitenwereld, waar ze hun emoties kunnen volgen. Het portret van Rath past in het archetypische 'onderwijsbeeld' van de wereldvreemde, totaal vergeestelijkte intellectueel. De film bevat verder ook een al even archetypische en conservatieve waarschuwing voor de femme fatale die gerespecteerde en weldenkende mannen naar hun ondergang leidt. Via Der blaue Engel maakte de wereld voor het eerst kennis met Marlene Dietrich, die in de film haar bekendste lied zingt: Ich bin von Kopf bis Fuß auf Liebe eingestellt. De film is gebaseerd op de roman Professor Unrat (1905) van Heinrich Mann.
De melding van filmfragmenten op deze website gebeurt louter binnen een
educatieve context en ter illustratie bij onderwijs of voor wetenschappelijk onderzoek.
Raadplegen van de filmfragmenten kan bijgevolg enkel binnen de voornoemde context
en vereist het aanvragen van een gebruikersnaam en paswoord.
-
Educational Systems in the Heterodox History of European Cinema
auteur: Enrique Martínez-Salanova
publicatiejaar: 2010
labels
leraarkenmerken: man | stad | blankleerlingkenmerken: man | stad | blank
onderwijstypes: secundair onderwijs
taboes: pesten | eros
vakken: Taal- en Literatuuronderwijs | Engels
regio's: Europa | Duitsland